Selasa, 1 Mac 2016

Review Aku Dia & Pinky Promise


Assalamualaikum.

Dah lama tak buat review novel. Dah kekok. Dah hilang 'taring' menaip rasa. Sekarang dah tak seaktif dulu baca novel. Tak sempat... banyak benda nak kena buat (yg sebetulnya byk masa tidoq!) penat oii balik kerja. Tapi ya.. who cares. Hang ingat hang sorang ja yang penat kerja? Pftt

Sekarang dah jarang borong novel secara membaby buta. Aku sangat sangat sangat sangat selective nak2 pulak sekarang berlambak novel baru keluar tiap2 bulan. Nak harung beli semua memang la tak mampu. Aku bukan anak raja Johor. Aku anak Mohd Ali ja…

Tapi semalam… masa tunggu pizza hut aku sedang dibakar dalam ketuhar oven magic dekat VM selama 18 minit katanyaaaa… aku decide nak masuk MPH and nak beli buku… tapi buku apa? That time mata aku terpandang ke Aku, Dia & Pinky Promise by Anna Lee.

Hoi, sapa yang minat novel tak kenal Anna Lee memang la hang bukan peminat tegar novel.
Aku start minat cerita Anna Lee lepas aku beli Terukir Cinta terbitan IKP. Memang superb cita tu… 5*! From that moment aku start pasang niat nak kumpul karya dia tapi masa tu minat suam2 ja… hehe. Tapi! Tapi… lepas baca AD&PP ni… minat suam2 tu dah bertukar jadi minat HOT2! Maksudnya memang nekad nak kumpul buku Anna Lee. J

Aku, Dia & Pinky Promise…

Seribu satu rasa…


Bila baca cerita ni AD&PP certain2 scene memang buat aku terkenang dan rindu dengan kenangan sekolah dulu. Terbayang sorg2 member sekolah. Terkenang2 setiap moment dekat sekolah. Ada secret admire, tukar aliran sains, gaduh dengan budak lelaki, scene dekat library, minah dengki sebab laki, koperasi kena pecah masuk, kena panggil dengan cikgu disiplin, menyorok dalam toilet dan banyak… banyak sungguh buat teringat dekat sekolah.


Dan ya, kalau aku pun boleh diberi pilihan aku memang nak sangat balik ke masa dulu. Kalau Saleha ada list tentang perkara yang dia nak ubah. Aku pun. Hajat no 1, 2, 3, 8, 9 hehe… hajat apa tu? Hang beli buku ni and baca. First pages dia dah senaraikan.

Hajat no 1 Saleha. Nak ubah aliran dari Aliran Sains ke Aliran Sastera!! Oh my… Dari dulu sampai sekarang dok terasa nak tukaq. Dulu ambik Aliran Sains sebab terikut2 orang cakap budak sains budak pandai…*perasan. Mak ayah pun bangga. Tapi hakikat subject core penting pun bengap. Spm lulus cukup2 makan. *Sigh.

Benda paling penting yang buat aku sedar masa baca buku ni. Jangan pernah rasa diri kita ni terlalu baik sampai kita rasa kita ADA HAK nak jugde orang, nak kata orang tu jahat dan tak berguna. (especially masa sekolah… aku tak tahu sapa yang salah cikgu, parent or diri sendiri? tapi dulu masa dekat sekolah memang dalam otak ada mindset kalau ambik sastera tu tak dak masa depan, budak2 kelas sastera budak yang nakai, budak yang malas belajaq. Kalau ajaq pun tak lut) bunyi kurang ajar kan? Tapi sejujurnya aku jeles dengan budak sastera masa sekolah dulu. J haha sebab aku minat benda2 sastera ni. Sains pun best tapi jiwa bukan dekat situ. Ala2 berkahwin dengan orang yang kita tak cinta. Boleh? Haha

Back to AD&PP, expect the unexpected. Hang rasa hang boleh agak jalan cerita dia. Tapi hang langsung tak tau jalan cerita dia.

Hang rasa hang boleh tau apa yang Saleha fikir tak harap maaf jangkaan hang jauh masuk ke longkang.


Bila baca AD&PP ni, sila take note. Fokus kena 100%. Kalau tak, ada yang kena ulang balik baca muka surat sebab tak faham. Novel ni penulis gunakan teknik masa/ flashback tak silap aku. Kalau salah tolong betulkan. Macam novel2 RAM tapi RAM dia provide spesifik date. Kita sebagai pembaca boleh tahu masa tu ‘Kita dekat tahun bila’ tapi dalam AD&PP tak ya. Otak tu kena bekerja sikit fikir. Dan masa ni jugak ada plot twist. Bukan sekali dua. Banyak… sebab? Hurmm… tau dak perasaan mimpi dalam mimpi. Kita rasa kita dalam reality tapi sebenarnya kita tengah bermimpi. Tapi bila sedar kita bukan sedar sepenuhnya sebab still tengah bermimpi. Dan sampai satu tahap hang akan terfikir. Yang mana satu yang realitinya! Ha… pening? Sebab tu kena ada fokus 100%.


Lagi… memandangkan cerita ni pasal Saleha yang nak kembali ke zaman sekolah dulu dan ‘impian’ dia tu jadi kenyataan, so mostly latar belakang dia pasal budak sekolah. Ya budak sekolah menengah! Sebab tu aku cakap dia menggamit memori. Tapi tapi… jangan cepat melatah. Jalan cerita dia langsung tak annoying! Anna Lee pandai olah ayat sampaikan aku rasa asal budak Saleha dengan Azri sweet sangat ni? Cara gaduh memang macam budak sekolah tapi langsung timbul rasa aku menyampah nak baca. Rasa depa ni comel pun ada. Haha.

Lagi? Ending? Sorry tak leh nak cakap. Bukan sebab tak buat spoiler tapi sebab aku tak habis baca lagi. Currently on Bab 34. Yes tak habis baca tapi dah buat review sebab hati dah menggebu sangat nak menaip. Sebab cerita ni sangat awesome!

Dalam otak ni tanda ????? banyak sangat! Saleha dengan siapa akhirnya. Daniel ke? Azri ke? Tapi Azri dah mati… tapi yang selalu jumpa dia siapa? Daniel dah berubah ke? Sekarang ni yang mana satu realiti? Haha

It’s a good book. Betul, tak tipu.

Nak sambung baca.



Tiada ulasan: