Ahad, 13 November 2011

XX : Cabaran 50 Buku : (31) MENCARI-SUAMI @ JS. COM


MENCARI-SUAMI @ JS. COM
Penulis : Normaslina Masri
Halaman : 617
Harga : RM 22.00
Terbitan : Jemari Seni
Cetakan 1 - 2011





 


Secara ringkas :

Sofea Saloma walaupun namanya menarik dan unik tetapi kehidupan sehariannya biasa saja tiada yang menarik sepertimana namanya. Tapi dek kerana ugutan maknya, Sofea diberi tempoh 2 bulan untuk mencari calon suami. Jika tidak dia akan dikahwinkan dengan Yusuf orang kampungnya. Sofea tak sanggup dan tak mahu maka bermulalah pencarian suaminya.

Dalam pada misi mencari suami dijalankan. Sofea terpaksa bertugas diluar kawasan, Sabah selama dua bersama ‘Si Manis’ Sham yang menjadi jejaka hangat di tempat kerjanya. Sepanjang masa 2 bulan tu Sofea terpaksa menyerahkan bulat-bulat tugas mencari suami kepadanya kawan baiknya, Su. Su akan mencari dan memilih suami untuknya. Tempoh masa 2 bulan tu mendekatkan hubungan Sofea dengan Sham. Sham seolah-olah minat kepada Sofea tetapi tidak pernah menyatakannya Sofea pula tidak pernah menanyakan kepada Sham. Akhirnya mereka sama-sama menyepi.

‘Suami’ telah dipilih! Dan alangkah terkejutnya Sofea bila tahu si dia yang menjadi sebab utama pintu hatinya tertutup kepada mana-mana lelaki yang dipilih oleh Su untuk menjadi suaminya. Sofea dalam dilema dia tak mahu lelaki itu tetapi jika dia membatalkan kontrak mereka 70% gajinya akan diambil. Ini jugak Sofea tidak mahu.

Sofea tak boleh mengelak lagi. Mereka berkahwin tetapi Sofea tetap dengan sifat dinginnya kepada Aliff. Masih terkesan segala perbuatan Aliff yang meninggalkannya dulu hanya kerana nak mengahwini gadis yang baru dikenalinya. Tetapi hati wanita keras seperti kerak nasi. Di tuang air lama-lama akan lembut jugak. Sofea mula menerima Aliff.

Tetapi ujian lain pula menimpa. Aliff dijemput illahi dan Sofea menjadi janda diusia mudanya. Selepas Aliff meninggal Yusuf dan Sham kembali muncul untuk mendapatkan Sofea. Mereka bersaing untuk memiliki hati Sofea semula.

Sofea buntu, dalam hatinya masih terukr kemas nama Aliff, tetapi kalau sudah tertulis jodoh Sofea dengan si dia. Siapalah Sofea untuk menolaknya. Tetapi siapa si Dia tu? Sham atau Yusuf... Sofea masih meneruskan pencarian suami tanpa dia sedari.


Komen saya :

Cerita yang unik! Tak pernah terjangkau dek fikiran nak cari suami dengan cara nie… hehe. Kalau ada siapa-siapa yang berani mencubanya dalam dunia yang betul memang saya tabik lah. =)

Apa yang boleh saya simpulkan lepas baca cerita nie bercampur-baur! Lawak,sedih, gembira semualah. Tapi saya makan masa jugak nak habiskan novel ni sebab pada awal bab agak mendatar jalan ceritanya. Tetapi lepas Sofea dah kahwin dengan Aliff cerita nie dah mula jadi menarik. Mungkin awal bab penulis terlalu fokuskan tentang kerisauan Sofea dalam mencari suami. Sampaikan dengan saya-saya sekali rasa risau jugak… takut alami nasib macam Sofea. Hehe.

Waktu Sofea kahwin dengan Aliff saya tak suka! Saya lebih suka Sofea kahwin dengan Yusuf sebab watak Yusuf digambarkan sebagai lelaki yang sempurna luar dan dalam dan Aliff adalah penyebab pintu hati Sofea tertutup pada lelaki lain tapi bila watak Aliff meninggal saya mula rasa sedih pulak. Kenapa Aliff mati? Biarlah dia hidup dengan Sofea happily ever after kan… Tengok. Dari benci saya suka pulak, pandai penulis gula-gulakan hati saya kan supaya minat Aliff.

Bila Aliff meninggal saya belajar sesuatu. Apa? Walaupun kita tak suka dengan lelaki tu tetapi selagi dia bergelar suami kita kena hormatnya sebab ajal maut kita tak tau semua tu ditangan tuhan termasuklah soal jodoh. Bila Sofea sanggup rahsiakan kandungannya dari Aliff sampailah Aliff meninggal. Memang sedih saya rasa, saya rasa Sofea kejam.

Wah, novel nie banyak main dengan emosi. Air mata nie mengalir laju ja bila bahagian sedih-sedih. =( Sangat menyentuh hati tau.

Tapi penamatnya? Seolah-olah pembukaan sebuah lembaran baru dalam kisah hidup Sofea dengan Si dia. =)

XX Quotes : Sekali sekala kalau kita baca cerita macam nie best tau. Jiwa nie terbuai-buai ja rasa. Novel nie mengajar kita supaya menghargai orang yang sayang kita. =)


Tiada ulasan: