Ahad, 20 November 2011

XX : Cabaran 50 Buku : (35) OMBAK RINDU


OMBAK RINDU
Penulis : Fauziah Ashari
Halaman : 563
Harga : RM 19.90
Terbitan : Alaf 21
Cetakan 1, 2, 3 - 2002
Cetakan 4, 5, 6 - 2003
Cetakan 7, 8 - 2004
Cetakan 9, 10 - 2005
Cetakan 11, 12 - 2006



Secara ringkas :

Izzah gadis yatim piatu yang tinggal bersama bapak saudaranya dan hidupnya tak sebahagia teman sepermainannya yang lain. Dia terpaksa dewasa lebih awal walaupun dia hanyalah seorang kanak-kanak. Maki hamun dan sepak terajang dari Taha, bapa saudaranya dah jadi makanannya. Izzah dah lali dengan semua tu. Izzah tak pernah berfikir untuk lari dari keluarga saudaranya yang kejam tu sehinggalah peristiwa di jual kepada Kevin, seorang bapak ayam.

Kesengsaraan Izzah tak tehenti di situ saja. Mahkotanya sebagai gadis diragut dengan cara yang dia tak rela dan lelaki bernama Hariz penyebabnya! Izzah merayu kepada Hariz supaya menyelamatkannya. Dan sekali lagi Izzah di jual kepada Hariz pula. Izzah seolah-olah barang dagangan.

Hidup dengan Hariz sama saja bergelumang dengan dosa kerana itu Izzah merayu supaya dia dikahwini dan dia rela haknya sebagai isteri diketepikan. Dia sanggup berbuat demikian demi membela secebis maruahnya yang masih tertinggal. Perkahwinan yang berat sebelah akhirnya terjadi antara Izzah dan Haris. Dan perkahwinan itu menjadi rahsia mereka berdua.

Izzah mula menaruh hati pada Hariz pada Izzah, hanya Hariz yang dia bergantung harap cuma layakkah dia menyintai Hariz? Sedangkan dirinya sendiri pun Hariz yang beli… Datuk Sufiah iaitu ibu Hariz pula menjadi penghalang antara mereka berdua. Tak kurang jugak Mila Amylia seorang pelakon popular yang sentiasa mahukan Hariz sehingga mereka berdua berkahwin.

Bagaimana pula nasib Izzah? Tak terbelakah haknya sebagai seorang isteri yang sah? Adakah Izzah memang ditakdirkan tak mengecapi bahagia bersama Hariz? Sama-sama kita ketahui dalam Ombak rindu!


Komen saya :

Sangat-sangat mengasyikkan baca Ombak Rindu nie. =)

Fauziah Ashari memang tak pernah hampakan peminatnya. Ombak Rindu memang cerita yang penuh romantis, kekeluargaan dan pengorbanan. Semuanya diadukkan dalam satu cerita dengan baik sekali hinggakan sebagai pembaca boleh terkesan dek setiap ayatnya.

Penulis bijak membawa kita merasai keperitan hidup Izzah yang menumpang di rumah bapa saudaranya yang kejam dan bengis itu. Kita akan turut sama rasa simpati pada Izzah bila dirinya dijual kepada bapak ayam. Tak habis di situ penderitaannya. Dia dijual pula kepada Hariz seorang lelaki yang Izzah bergantung harapan supaya dapat keluar dari tempat maksiat itu. Harga dirinya seolah-olah boleh dinilai dengan wang ringgit. Wah, sangat menyedihkan kisah hidup Izzah ibarat terlepas mulut buaya masuk pulak mulut harimau.

Hidup dengan Hariz pun tak jauh beza dengan hidup bapak saudaranya sepak terajang tu Izzah dah hadam. Sampai macam tu sekali perumpamaannya. Konfliknya memang banyak. Lepas satu, satu pulak Izzah terpaksa hadap. Tapi konfliknya dihuraikan dengan baik sekali.

Tapi bila Izzah dah happy dengan Hariz. Kita pun sama-sama akan happy sampai tersenyum-senyum. Kadang-kadang tu kita pulak yang lebih over happy dari watak dalam novel tu… haha. Tapi semua tu menunjukkan penulis berjaya menghidupkan watak dengan baik sekali tak kira lah watak protagonist atau antagonis! Dua-dua menjadi. Watak Datuk Sufiah dan Mila Amylia yang diwujudkan sebagai perasa tambahan cerita nie benar-benar hidup!

Memang best. Rasa enjoy ja baca. Rasa macam kita pun ‘termasuk’ jugak dalam novel nie.

XX Quotes : Sangat-sangat tak rugi kalau beli. Memang best! Tapi kalau saya novel Fauziah Ashari memang wajib ada. =) Mesti ramai dah tak sabar tengok novel nie versi filem kan?



Tiada ulasan: