Ahad, 13 November 2011

XX : Cabaran 50 Buku : (32) 40 LUKISAN HATI


40 LUKISAN HATI
Penulis : Armie Zafran
Halaman : 168
Harga : RM 13.00
Terbitan : PTS One
Cetakan 1, 2 - 2006
Cetakan 3 - 2008





Secara ringkas :

Azam, Rozana, Syakila, Rizal. Mereka membawa seribu satu cerita yang tersendiri di sebalik kehidupan mereka di kampus. Azam digelar Badak, Rozana aka Tupai Tanah dan Syakila sebagai Comot berkawan rapat kemana sahaja pasti bertiga. Tetapi dalam diam Azam menaruh minat pada Syakila. Seorang gadis ayu yang pendiam dan bertudung labuh.

Tetapi kemunculan Rizal mengubah segala-galanya. Syakila tiba-tiba sahaja menghilangkan diri dari kampus. Hanya Rozana yang tahu Syakila berhenti belajar tetapi tiada siapa pun yang tahu penyebab Syakila tiba-tiba berhenti belajar termasuklah Rozana. Azam mula hilang arah tuju hidup sepertimana Syakila menghilangkan dirinya. Daripada badak yang ceria kepada kancil yang uzur perumpamaannya.
Rizal mula berkawan rapat dengan Rozana dan Azam tak senang dengan perkara ini. Rizal bukan lelaki yang baik! Itu kata Azam, tapi bagi Rozana sebaliknya. Semuanya kerana cinta. Hubungan Azam dan Rozana mula renggang.

Midhamuna atau Muna pula muncul! Wajahnya mirip sekali Syakila dan Azam mula ceria semula. Kemunculannya juga bukan saja mengacau bilaukan hubungan Rizal dan Rozana tapi membongkar satu rahsia yang tak pernah mereka semua tahu mengenai Syakila dan Rizal!

Syakila yang tiba-tiba muncul semula mengejutkan Rozana dan Azam. Lakon layar apa yang dimainkan Muna dan Syakila ni? Siapa pula bayi kecil yang bersama Syakila? Kenapa Rizal ditangkap polis? 40 lukisan hati yang penuh lukisan kehidupan cinta pelajar bakal menjawabnya.


Komen saya :

Sangat-sangat best kuasa empat! Novel cinta remaja yang paling saya suka. =) Tahniah Aimie Zafran 40 Lukisan Hati memang terbaik.

Setiap kali baca setiap kali tu jugak lah saya gelak. Ayat yang digunakan ringkas saja tak terlalu berbunga dan tak terlalu baku. Tapi boleh buatkan kita gelak dengan ayat sarkastiknya. Badak, Tupai Tanah dengan Comot memang uniklah. Tu belum saya sebut lagi pasal H.E.L.L.S… apa benda tu? Ha, kenalah baca dalam 40 Lukisan Hati nie. Memang tak pernah tau pasal gelaran H.E.L.L.S tu tapi yang pasti memang gempak. Unik gila bunyinya.

Kemudian jalan ceritanya memang penuh suspen! Penulis berjaya buat kita tertanya kenapa Syakila hilang, kemunculan Muna, siapa Rizal yang sebenarnya. Cerita nie bersangkut paut antara setiap watak. Jadi perlu dibagi perhatian setiap watak walaupun watak sampingan.

Walaupun terhibur tetapi penulis tak lupa selitkan nilai pengajaran untuk kita jugak. Macam mana Azam menegur Rozana supaya memakai tudung dan nilai persahabatan juga ditunjukkan.

Penamat cerita nie pulak sangat menarik bagi saya. Sesuai dengan tajuk cerita nie. 40 Lukisan Hati. Sangat-sangat sweet. =)

XX Quotes : Bagi saya naskah nie patut dimiliki! Sesuai bagi remaja-remaja diluar sana menghiburkan dan ada pengajaran di sebalik cerita yang disampaikan.


Tiada ulasan: