Ahad, 20 November 2011

XX : Cabaran 50 Buku : (36) MASIH ADA RINDU


MASIH ADA RINDU
Penulis : Mimie Afinie
Halaman : 432
Harga : RM 17.00
Terbitan : Alaf 21
Cetakan 1, 2 - 2004
Cetakan 3, 4 - 2005
Cetakan 5 - 2006






Secara ringkas :

Syafika sanggup dibuang ibunya demi mengahwini Hakim. Mujur bapanya tidak seperti ibunya bapanya sendiri yang menjadi wali dalam pernikahannya. Bagi ibu Syafika dia mahu anak-anaknya tamat pengajian dulu sebelum berkahwin menggengam segulung ijazah itu penting baginya! Tapi Syafika terpaksa memilih antara lamaran Hakim atau mengikut perintah ibunya. Dan akhirnya Syafika memilih menerima lamaran Hakim dan dibuang ibunya. Dia sendiri tak tahu kenapa dia bertindak sedemikian, mungkin sudah tiba jodohnya dengan cara begitu. Syafika redha.

Syafika bernasib keluarga mertuanya melayaninya dengan baik sekali seperti dia anak keluarga tu sendiri bukan sebagai menantu. Syafika bahagia dengan kehidupannya bersama Hakim. Terasa hidupnya bahagia walaupun kadang-kadang hatinya menangis mengenangkan ibunya yang masih enggan menerimanya.

Tapi langit tak selalunya cerah. Hakim dijemput illahi ketika mereka sedang berbulan madu. Kenangan yang sepatutnya menjadi kenangan terindah mereka bertukar menjadi sebaliknya. Syafika di uji lagi dengan berita kehamilannya. Syafika juga insan biasa yang kadang-kadang lemah. Dia tak mampu menerima kenyataan tersebut tetapi akhirnya dia bangkit juga demi anak yang dikandungnya.

Setelah kematian Hakim, Hadi abang kepada Hakim pulang ke Malaysia dan jatuh hati kepada Syafika. Sepanjang tempoh Syafika hamil Hadi lah yang menjaganya bukan kerana simpati tapi kerana sayang! Dia sayangkan Syafika dan dia ingin melindungi Syafika dan Adam, anak Syafika dengan Hakim.

Akhirnya Hadi memberanikan diri melamar Syafika. Syafika menerimanya setelah lama berfikir tapi sayang kepercayaan yang Syafika beri kepad Hadi telah dikhianati. Syafika bencikan Hadi lalu keluar dari rumah itu. Hadi menyesal dengan perbuatannya tapi Syafika masih tidak mahu memaafkannya.

Muncul pula Imran di antara mereka, Imran yang meminati Syafika dari dulu lagi berterus-terang. Syafika terpaksa membuat pilihan antara Hadi atau Imran. Hadi dah khianati kepercayaannya. Tanpa dia sedar sepanjang tempoh perpisahan mereka masih ada rindu buat Hadi tapi pilihan harus dibuat. Hadi atau Imran?


Komen saya :

Masih Ada Rindu karya kedua penulis Mimie Afinie. Karya pertamanya adalah Bisikan Rindu. Saya tak pernah baca lagi jadi saya tak tau corak penulisannya bagaimana. Tapi bila saya baca Masih Ada Rindu boleh dikatakan pebulis memang berbakat. Sebabnya cerita nie lari dari tema yang kita selalu baca dan sangat menarik!

Elemen kekeluargaan banyak dimasukkan dalam cerita nie walaupun tema utamanya adalah percintaan. Memang melelehlah air mata baca cerita nie, tambah-tambah bila bahagian Hakim meninggal dunia. Fuh, laju air mata nie turun… kesiannya Syafika jadi janda diusia yang sangat-sangat muda. Menambah pilu lagi saat dia disahkan mengandung setelah kematian suaminya.  Tapi Syafika digambarkan sebagai wanita yang tabah walaupun pada mulanya hidupnya terumbang-ambing selepas kematian suaminya Hakim.

Watak Hadi sebagai hero kedua sangat menjadi! Walaupun Hadi adalah abang kepada Hakim tapi dia menaruh minat kepada Syafika. Dekat sinilah yang saya rasa lain dari yang lain. Jarang kita baca cerita yang hero atau heroinnya ‘salin tikar’. =) Fahamkan. Selalunya kalau hero pertama mati hero kedua mesti orang lain tapi dalam cerita nie hero tu iparnya sendiri. Agak unik di ditu.

Jalan ceritanya pun tak terlalu meleret disamping isu-isu semasa turut diselitkan. Dari situ banyak jugak pengajaran yang boleh kita dapat. Contohnya, kes sumbang mahram dalam kalangan masyarakat kita yang semakin berleluasa kini. Dan lain-lain lagi.

Kesimpulannya cerita nie sangat menarik dan tak membosankan. =)

XX Quotes : Masih ada rindu memang patut ada dalam koleksi novel kita. Jujur cakap nie. =)



4 ulasan:

Hanis Nizam berkata...

XX Quotes dia memang tak ngagak . HIHI " Jujur cakap nie. =) "

zana berkata...

~hanis

hehe... dah habis jujur tu.

Pondok Usang berkata...

Soundtrack utk cite ni..

zana berkata...

~pondok

soundtrack?? serius.. lagu apa...