Ahad, 20 November 2011

XX : Cabaran 50 Buku : (34) PERGILAH SEPI


PERGILAH SEPI
Penulis : Fauziah Ashari
Halaman : 325
Harga : RM 12.00
Terbitan : Alaf 21
Cetakan 1, 2, 3, 4 - 2001
Cetakan 5, 6 - 2003
Cetakan 7, 8 - 2004
Cetakan 9 - 2005
Cetakan 10 - 2006

 


Secara ringkas :

Mengisahkan tentang Afiqah seorang gadis yang tidak menginginkan Syafiq sebagai teman hidupnya. Tapi apakan daya, jodoh maut ditangan Tuhan dan dia tak boleh menolak kehadiran Syafiq sebagai suami dalam hidupnya.

Afiqah langsung tak mengenali Syafiq, begitu juga dengan lelaki itu. Tetapi mereka terperangkap dalam satu muslihat dan terpaksa berkahwin demi reputasi dan maruah keluarga mereka. Afiqah yang tak merelakan perkahwinan ini sentiasa bersikap dingin dengan Syafiq. Manakala Syafiq tak pernah berputus asa untuk memenangi hati Afiqah.

Kesabaran Syafiq berbayar apabila Afiqah mula menerima dirinya tapi… rumah tangga mana yang tak pernah bergolak? Zikri kekasih lama Afiqah muncul di antara mereka sebagai penghalang. Syafiq mula ragu-ragu apakah Afiqah masuk cintakan Zikri? Afiqah akan meninggalkannya dan kembali kepada Zikri? Syafiq buntu. Pilihan ada di tangan Afiqah. Siapa yang akan dipilihnya Syafiq atau Zikri?


Komen saya :

Fauziah Ashari hasil tulisannya tak pernah menghampakan peminat-peminatnya. Naskah Pergilah Sepi nie sangat menarik bagi saya.

Bagi saya, watak Syafiq paling menarik minat. Dia yang sungguh-sungguh berusaha memenangi hati Afiqah akan buat kita rasa Syafiq seorang yang romantik. Kemudian dia sanggup berubah demi Afiqah dan sabar dengan kerenah Afiqah yang dingin tu sedikit sebanyak buat kita tersentuh.

Senang cakap Fauziah Ashari pandai mainkan emosi pembaca. Yang paling saya suka konfliknya tak terlalu banyak dan meleret. Sedang-sedang saja. Sesuai dengan jalan ceritanya. Sebab tu bagi saya novel nie tak meleret macam sesetengah novel kahwin paksa. Tapi sweet cerita nie tetap ada walaupun tak panjang. =)

Bagi pembaca yang tak sukakan novel yang tebal, saya syorkan baca cerita Pergilah Sepi nie. Sebab? Sangat best ya ceritanya tentang kahwin paksa. Mungkin tema kahwin paksa dah biasa kita dengar tapi bahasa yang digunakan buat kita rasa novel nie lain yang lain. Tak percaya? Boleh ja beli dan baca kemudian putuskan betul tak apa yang saya cakap tu.

Apa pun pada saya Novel Fauziah Ashari memang patut dijadikan koleksi.

XX Quotes : Tak rugi beli! Sangat best. =)


Tiada ulasan: