Sabtu, 7 Mei 2011

Alhamdulillah... dapat tawaran Asasi dekat UiTm...


mood : Lega...!


macam biasa nama harus dicensoredkan... bajet glamer harus! hehe...


Lega la sikit tengok ucapan tahniah tu... =) cuma kali aku tak lah sehappy masa dapat matrik dulu... sebabnya aku sedih gak la ada kawan2 aku yg tak dapat Upu nie... rasa macam tak adil pun ada, sebab result kawan2 aku bukannya teruk... banyak A... hurmm. tak tau la... Tapi harap sangat rayuan yang kawan2 aku buat diterima tak pun ada alternatif lain untuk depa sambung belajar. InsyaALLAH.


Berbalik kepada tawaran yang aku dapat tadi. Ya, Undang2... Law... tak tau nak cakap apa. Orang cakap law susah. My Kakak also told me the same thing... My Abang tak habis2 dengan ayat dia "Hang kan ada SPM" pastu gelak berdekah2 *maybe orang tak faham kenapa dia gelak, hehe my sibling ja yg tau kenapa ayat tu lawak. My Mak lebih suka kalau ambik matrik. My Ayah "Pilih mana yang minat nak belajar." =)


Kira sekarang dalam dilema la nak pilih *kononnyalah...hehe ... Nak pilih matrik sains tau sains aku memang tak kuat sejak azali lagi. Nak ambik asasi law takut terkandas sekerat jalan lak.. aish..  


Lepas dapat tau dapat law nie, aku ada lah search dekat Pak Cik google. Tanyalah dia Law nie macam kos dia, subject apa nanti yang aku kena study. Asasi dia dekat mana pusat belajar dia. Macam2 lah. 


Dan result yang aku dapat :-


- Subject teras yang wajib kukuh BM, BI dengan Sejarah.


- Asasi Law yang ditawarkan kat aku nie muet kena dapat band 4. 


- Pointer pun disebabkan budak2 sekarang dah terlebih minum susu lembu masa kecik2 sampai bila dah besar jadi genius2 belaka maka dinaikkan sampai 4. 


- Kalau tak menepati syarat yang ditetapkan kemungkinan besar bila dah habis asasi nak sambung degree tak dapat sambung law, dapat sambung kos lain yang orang tak mau ambik.*kos lelong la kot.


- Campus dia dekat Shah Alam, tapi dekat Kedah pun ada. Hurmm, bab2 lokasi sampai sekarang aku tak berapa pasti sangat. Kalau sapa2 yg tau boleh la komen ya. Aku pun nak tau jugak... hehe. Thanks.


- Tempoh belajar 1 tahun buat asasi, 3 tahun degree. Tu kalau UiTm la. Kalau uni lain makan masa sampai 5 tahun tak silap aku sebab degree proceed 4 tahun. Kenapa tak sama??? tanya kementerian. =)

- Antara subject yang akan kita belajar dalam law nanti :-

A) LAW 1
B) LAW 2
C) LAW 3
D) GLOBAL ISSUES
E) MALAYSIAN LEGAL SYSTEM

Dan subjek teras universiti seperti :-

A) COMPUTER
B) ECONOMY
C) PYSCHOLOGY
D) ENGLISH FOR MUET PREPARATION


Tu la hasil yang aku jumpa... tapi kalau ada salah informasi tu let me know ok... dan tahniah ya, semua2 yang dapat tawaran uni dan sapa2 yang dpat law sama macam dengan aku... tahniah! =)


p/s : nak mengadu dekat 'kekasih hati' nak mintak tolong dia, tolong bantu buat pilihan yang terbaik. Takut nanti kalau salah pilih menyesal kemudian hari. Tunggu dapat 'insyarat' mimpi darinya... =) insyaALLAH. Pilihlah yang terbaik. Aminnn.


Kalau suka boleh like...^_^

6 ulasan:

tukang taip :D berkata...

try this one dapt mana kedah ke ?

student.uitm.edu.my/intake/home/main.asp?pg=selprg&tv=1&id=70&mt=no

zana berkata...

ana~

ana!!! wah, tima seh bagi link tu... saya dapat kedah..Uitm merbok. =) dekat gila dengan rumah.. haha... wah, bahagia tiba2 rasa. thanks.

tukang taip :D berkata...

hahah congrates dear :)
ana dapt diploma sc dekat uitm arau
tapi ana g matrik :)
bagus la dapt dekat senang nak balik umah hehheh
doakan kjyaan bersama :)

zana berkata...

wah ya ka?? x pa la x dak rezeki kita nak study bawah satu bumbung... hehe... yup, sng blk.. =D. InsyaALLAH, duduk baik2 dekat pahang nanti... =)

Waebits berkata...

In case kalo adik nak smbg bljar dkat matrik, boleh try bc pengalaman akak dekat sini --> http://twrdtheskies.blogspot.com/2013/05/pengalaman-pelajar-matrikulasi-dua-alam.html

zana berkata...

~ziera

thank you sis.. :)