Ahad, 30 Oktober 2011

Realiti novel...

Isu yang hangat sekarang dalam kalangan peminat novel tegar mahupun tak tegar of course pasal Ombak Rindu yang difilemkan and Bicara Hati yang didramakan! Tanyalah kat sapa pun, mostly eksaited gila nak tengok filem and drama nie. Including me... =)


Bagi aku walaupun cam tak sesuai... tapi aku rasa sesuaikan jugak! sebabnya aku minat Maya Karin... hehe. Ramai orang setuju Aaron Aziz jadi Hariz... tapi Maya Karin tak sesuai jadi Izzah. Aku bangkang gila. Aku setuju Maya Karin jadi Izzah!

Weh, apahal nak bangkang? Maya Karin lawa gila kot... hayy, tak paham den.

Hahaha... nak jugak tempek gambaq nie. Ok fine... letak lah... boleh klik pic tu kalau nak ke entry yang aku cerita pasal Bicara Hati nie. =)

Tu dia mukadimah haruslah panjang. Ok back to the topic. Kita akan jadi makin eksaited bila pelakon hensem dengan lawa kemain yang berlakon kan. Tambah-tambah Maya Karin dengan Sharnaaz Sedap mata memandang... cuci mata... hehe... same goes to novel. Bila watak dibayangkan hensem dan lawa secara automatik kita pun teruja nak baca novel tu.

Semalam aku ada berkomen2 dengan kawan aku dekat fb, pasal drama Bicara Hati mula-mula then melarat ke pasal watak-watak novel pulak. Tapi aku setujulah dengan apa yang cik nunu cakap. =)


1) Hero selalunya mix, 'Bajetyanghensemjaehh'. Aku setuju gila. *selalunya... bukan semua. =)
2) Kaya tu harus, rumah besar bapak plus kereta BMW segala... *Kebanyakkan. kalau miskin tu miskin gila sampai berhutang dengan along... ish3.
3) Heroin cantik! yang nie wajib... bukan selalu bukan kebanyakan... At least kalau penulis nak gambarkan heroin tu tak cantik. Dia akan cakap heroin tu muka biasa TAPI... ada tapinya... mesti diikuti dengan sedap mata memandang or hitam manis. Kalau dah sedap mata memandang dengan hitam manis tu maknanya cantiklah! hayy...
4) Ikut imiginasi kita sendiri. Part2 nie la yang mix tu. =) Muka hensem macam Tom Cruise ? harus... Kacak macam Sharnaaz? sunat... Smart macam Ashraf Muslim? sunat jugak... Macho macam Azlee Khairi? Wajib! err... terlebih pulak... sorry2.
5) Hero dengan Heroin mesti baik hati gila! at least kalau jahat pun... jahat mula2 ja. Akhir2 tu berubah jadi baik macam Bawang Putih... hehe. Kalau sampai kesudah jahat. Matikan terus...

Cuba bayangkan bila baca novel penulis bayangkan macam nie :

Tak ke berpinau mata nak bayang hero tu macam mana?? Novel pun macam drama la jugak... ada marketing strategi dia. Macam drama kalau letak muka tak hensem or tak lawa berlakon ada orang nak tengok? Mana ada... kalau ada pun sikit ja.*Yang komedi2 tu tak dikira ok, tu special case. Bila orang tengok sikit rating menurun, bila rating menurun, Syarikat bungkus!

Macam novel jugaklah, watak hero heroin haruslah digambar segak, hensem, cantik bergaya... nak tarik peminat untuk baca. Bila dah baca pembaca terhibur, Bila dah terhibur & seronak dapat sambutan. Bila dapat sambutan boleh buat filem or drama... hehe

Koleksi novel-novel dalam tangan bukti I pun peminat novel =)

Tak setuju? tak pa2, terpulang... masing2 punya pandangan. Tapi bagi aku tu la realitinya. Kebanyakkan novel yang kita baca mesti hero dengan heroin digambarkan hensem dengan lawa. Salah ke gambarkan hensem dengan lawa? eh, tak... tak salah. Mana ada aku kata salah. Tu pandangan saja. Aku sendiri suka baca novel. Aku tak da masalah kalau novel tu hero dengan heroin dia hensem and lawa... aku suka lagi adalah.... =)

Btw... aku rasa blog aku banyak pasal novel. =) Jiwang? Eh, no hal... kalau jiwang pun tak salah apa... kan ke jiwang tu romantik? bila romatik kan bahagia hidup tu... semuanya bersangkut paut... nampak?

Cer baca entry nie... KLIK <===


11 ulasan:

msredcheesecake berkata...

kalau hero herion digambarkan tak cun kang ada yg bangkang pulak... hheee

zana berkata...

~msred

betul2... hehe..nanti kena boikot tak pasal ja.. =')

wah berkata...

eh macam pernah dengaq adam dan hawa nak buat drama jugak -_-

zana berkata...

~wah

adam dgn hawa... ya'a?? aku x taw.. hehe.. sapa pulak hero malaya yg jadi adam mukhriz... =)

msredcheesecake berkata...

msred tag dia... hheee... have fun k

http://msredcheesecake.blogspot.com/2011/11/bila-ditanya-saya-akan-jawab.html

Fazleyatul Aini berkata...

ombak rindu keluar 1 disember kan
dengar2 desas desus la
kesahihah x pasti
hihi

zana berkata...

~msred

haha...thanks... ditanggung beres... =)

zana berkata...

~Lya

ombak rindu tu dah bukan desas desus lagi tp orang ckp mg kluar panggung 1 dis nie... =) apa2 pun tungguuu... hehe

fida adriana berkata...

cik zana..banyaknya collection novel..jealous.serious.kenapa tak jadi novelis?

fida adriana berkata...

banyaknya koleksi novel..tak teringin ke jadi novelis?asyik baca org punya je..

zana berkata...

~fida

cik fida thanks.. =)hish, tipulah klu kta x tringin jdi novelis. Tapi x da rezeki lagi, lgpun nk jdi novelis bukan senang.