Khamis, 7 April 2011

XX : Cabaran 50 Buku : (5) BILA ADA RINDU


BILA ADA RINDU
Penulis : Emma Maizura
Halaman : 502
Harga : RM19.90
Terbitan : Alaf 21
Cetakan 1 – 2009








Secara ringkas :

Bila ada rindu menceritakan tentang kehidupan seorang gadis yang sangat bertuah, Dalyla yang hidup bahagia di samping keluarganya. Sejak kecil dia tidak pernah kurang kasih sayang daripada umi, baba dan juga alongnya. Tidak pernah hidup susah kerana dilimpahi kasih sayang dan kemewahan hidup. Walaupun sejak kecil dikongkong sehinggalah meningkat dewasa Dalyla tidak kisah kerana dia tahu dia bertuah keluarganya tu sayangkannya.

Tapi langit tak sentiasanya cerah dalam dia hidup bahagia bersama keluarganya dan hamper berkahwin dengan tunangnya Zahim, Dalyla mendapat tahu asal usul dirinya yang sebenar. Dia hanyalah anak angkat kepada keluarnya yang sekarang. Umi dan baba bukan ibu bapa kandungnya yang sebenar. Dalyla malu kerana dihina sebagai anak haram. Ya, dia anak haram. Anak yang lahir ke dunia tanpa seorang bapa. Lelaki yang diharapnya dapat membela maruahnya, Eriel juga bertindak meninggalkannya. Dalyla rasa terhina. Mulai saat itu, dia mula sedar diri dan tak menaruh perasaan pada mana-mana lelaki.

Sejak peristiwa tersebut Dalyla mula bangkit menjadi Dalyla yang baru. Dalyla yang tabah dan dingin. Setelah mengetahui dirinya lahir kerana ibunya diperkosa dan dia adalah anak luar nikah Dalyla sentiasa sedih. Dan bertambah sedih apabila mengetahui kisah sebenar disebalik kematian ibu kandungnya. Dia menyalahkan babanya. Padanya kalau babanya itu tak melanggar ibu kandungnya pasti ibunya itu masih hidup. Tapi dia tak sedar akan hikamah disebalik segala yang terjadi.

Zahim dan Eriel kemudiannya menyesal atas perbuatan mereka terhadap Dalyla. Mereka berusaha mendapatkan Dalyla kembali. Tetapi siapa yang akan dipilih Dalyla? Adakah Dalyla sudah lupa apa status dirinya? Tidak layak kah anak luar nikah menerima bahagia sedangkan bukan kehendaknya lahir sebegitu? Emma Maizura telah mencoret segalanya dalam Bila Rindu Ada.


Komen saya :

Ini merupakan novel kedua penulis yang telah saya baca setelah Tiada Noktah Cinta. Agak menarik bagi saya kerana menceritakan tentang kehidupan seorang gadis yang bergelar anak luar nikah. Selalunya jarang kita jumpa cerita begini.
Tapi pada saya jalan cerita ini agak mendatar, tapi tak bermakna tidak menarik. Cerita ni menarik watak yang ada juga diolah dengan baik. Cuma kurang impaknya. Bila kita baca kita akan rasa “owh, ok… mak dia mati.” Habis.

Konflik yang dipapar juga agak klise. Dalyla terima Eirel dengan mudah dan Zahim yang mengundur diri dengan cepat kemudian watak jahat Shira yang memorak perandakan rumah tangga mereka... kurang memberi kesan.

Paling saya suka bahagian Dalyla bekerja di prasekolah. Keletah kanak-kanak di sana sedikit sebanyak menarik perhatian saya.  Buat saya rasa bertuah Dalyla kerja kat situ, rasa macam nak apply mengajar dekat prasekolah pulak… =P. thumbs buat penulis sebab berjaya buat saya rasa macam tu…

Pada saya karya beliau Tiada Noktah Cinta lebih meninggalkan kesan.

XX Quotes : Tak rugi baca… =)


Tiada ulasan: